Online marketing – co o něm potřebujete vědět?

Online marketing jako takový není žádným novým pojmem. V poslední době se ale díky velké digitalizaci celého světa dostává silně do popředí. Pojďme si tedy vysvětlit, o co vlastně jde, jak funguje a k čemu slouží.

Marketing je soubor nástrojů, díky kterým můžete podpořit své prodeje ať už zboží nebo služeb. Online marketing je způsob, jak tuto podporu prodeje provádět online na internetu. Mezi základní cíle marketingu můžeme zařadit šíření povědomí o značce, budování vztahu se zákazníkem nebo právě zvyšování prodeje.

Je potřeba si uvědomit, že marketing není nástroj na lusknutí prstu. Tedy neznamená to, že vypustíte jednu reklamu a máte hned zástup zákazníků, kteří od vás už nikdy neodejdou. Jde o určení strategie a způsobů, jak zákazníky získat, ale také jak se o ně starat, tak, aby neodešli.

Odborně můžeme online marketing rozdělit na „Outbound marketing“, který spočívá v přímém oslovování zákazníků, například prostřednictvím zasílání newsletterů. Druhým tipem je „Inbound marketing“ který se naopak zaměřuje na nepřímé získávání zákazníků, tedy vytvářet obsah tak, aby si vás zákazník našel sám, například prostřednictvím blogu. Ano, chápete správně, tento článek je přesným příkladem našeho Inbound marketingu, mezi další způsoby můžeme zahrnout i sociální sítě. Outbound marketing je složitější v tom, že abyste mohli zákazníka oslovit přímo, potřebujete většinou mít kontakt, který většinou získáte právě díky Inbound marketingu.

Konkrétních typů online marketingu, nebo chcete-li nejvíce využívaných nástrojů online marketingu je více. Pojďme se podívat na top 4 z nich.

  1. PPC neboli „Pay Per Click“ reklamy – jsou reklamy, které se dělí na vyhledávácí a obsahové sítě. Jak název z angličtiny napovídá, jedná se o reklamu, za kterou platíte až ve chvíli, kdy na ni někdo klikne.
  • Vyhledávací sítě fungují na bázi vyhledávání slov nebo slovních spojení. Tedy vy zadáte do vyhledávače „online marketing“ a vyběhne na vás seznam různých webů, mezi nimi bude náš článek, na který když kliknete, my zaplatíme za váš klik.
  • Obsahové sítě představují především bannerové reklamy, které se objevují všude na různých webech po stranách, v záhlaví či zápatí apod., princip je stejný, platba za reklamu se strhává až když na banner kliknete.

PPC reklamy vyžadují dobré psaní textů, tvorby grafiky a analýzu klíčových slov. Díky tomu pak můžete vytvořit poutavou reklamu, která vám přivede zákazníky. Je třeba umět ji i pomocí nástrojů jako je třeba Google AdWords nebo Sklik nastavit a zacílit.

  1. SEO neboli „Search Engine Optimization“ – optimalizace pro vyhledávače, která představuje soubor metod, které zlepšují pozici webu ve výsledcích vyhledávání. Do tohoto marketingového nástroje patří především dobrá analýza klíčových slov a jejich užití v textu a na webu nebo vyplňování meta značek. Jde o to, že váš web a hlavně jeho obsah musíte umět tvořit tak, aby tato optimalizace vyhodnotila, že je váš obsah autentický, zajímavý, rozrůstá se apod., musíte se naučit být flexibilní a mít dobrou a hlavně aktuální analýzu klíčových slov, pak vás posouvá nahoru. Jde o seznam odkazů, který vám vytvoří vyhledávač na základě zadaných klíčových slov, a co si budeme povídat, na druhou, třetí a další stranu se už nikdo nikdy nekouká, proto je cílem dostat se na tu první 🙂
  1. Marketing na sociálních sítích – skvělá příležitost, jak navázat kontakt se svými zákazníky. Dejte si ale pozor, že každá sociální síť je vhodná pro jiný typ obsahu. Všechny mají ale společné určitě to, že vaše příspěvky musí zákazníka zaujmout. Díky sociálním sítím můžete komunikovat, navazovat kontakty, představovat své produkty, ukazovat zákulisí a mnoho dalšího. Jediné, co na sociální sítě potřebujete, je umět psát poutavé texty a přidávat fotky J a nezapomeňte, že počet followers není důležitý – profil s nižším počtem followers může mít mnohonásobně vyšší dosah, než ta s vyšším. Jde totiž především o to, jak vaši sledující na vaši tvorbu reagují. To že jich budete mít hodně, je fajn, ale když vám nikdo nedá srdíčko na fotku tak je vám to k ničemu.
  1. E-mailing – zmiňovaná forma inbound marketingu, ve které jde o přímé oslovování e-mailem. Známe to všichni, nejdříve nás nalákají, abychom se zaregistrovali a dostaneme 10% slevu a pak nám každý den chodí e-mail s novinkami a tipy co na sebe. Tak ano, to je přesně ono. A přesně víte, že vás to ve většině případů štve. Proto je důležité, aby tyto e-maily měli smysl! Pokud se rozhodnete pro e-mailing, dejte svým zákazníkům obsah, který je nebude otravovat ale zajímat! Necpěte jim přímo produkty, ale prodejte příběh vašich produktů, prodejte příběh vaší značky, nejen seznam toho, co mám koupit abych byla „in“.

Pokud se rozhodnete pro online marketing, zamyslete se, jak tento nástroj využívají firmy ve vašem okolí a vyvarujte se otravným, zbytečným a nezajímavým omáčkám ať už v podobě textu nebo obrázku. Využijte tyhle nástroje na plno a dejte o sobě vědět originálním způsobem!