Úřad práce – Jak se přihlásit a co můžete očekávat?

Náš předchozí článek byl o výpovědi z práce. Na ni často navazuje návštěva úřadu práce, na který se musíte přihlásit, pokud nemáte již navazující nový pracovní poměr. Většina z nás, ale netuší, jak takové přihlášení probíhá, a co vše musíme vyplnit nebo donést. Od toho jsme tu my, abychom vám poradili 🙂 a nejen to, řekneme vám nejen jak se přihlásit, ale i jakou podporu můžete očekávat a mnohem více.

Nejprve si pojďme říct, co vlastně od úřadu práce očekávat a kdo má na podporu v nezaměstnanosti nárok.

Mám nárok na podporu v nezaměstnanosti?

Pokud jste za poslední dva roky odváděli důchodové pojištění v délce nejméně 12 měsíců, tak ano!

  • Kdo nemá nárok na podporu?
    • Lidé pobírající starobní důchod;
    • Lidé, kteří dostali vyhazovat za porušení pracovních povinností zvlášť hrubým způsobem (§55 zákoníku práce);
    • Lidé, kteří dostali vyhazovat za porušení jiných pracovních povinností zvlášť hrubým způsobem (§ 301a zákoníku práce);
    • Lidé, kterým vznikl nárok na výsluhový příspěvek (např.: vojáci z povolání nebo příslušníci bezpečnostních sborů) a tento příspěvek je vyšší než podpora v nezaměstnanosti.

Jakou výši podpory mohu očekávat?

Váš nárok na podporu závisí na způsobu ukončení pracovního poměru, nesmí ale přesáhnout 0,58násobek průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí kalendářního roku předcházejícího roku. Současně je to tedy rok 2021 kdy tento násobek činí 37.047 Kč, maximální podpora je tedy 21.488 Kč – více tedy letos nedostanete.

  • Pokud jste opustil zaměstnání na VLASTNÍ ŽÁDOST, tedy pokud jste VY PODALI VÝPOVĚĎ nebo jste se se zaměstnavatelem DOHODLI o ukončení pracovního poměru, pak máte nárok na 45 % své mzdy po celou dobu.
  • Pokud jste VÝPOVĚĎ od zaměstnavatele DOSTALI, pak máte první dva měsíce nárok na 65 %, následující dva měsíce 50 % a po zbývající dobu 45 %.

POZOR na odmítnutí pracovní nabídky, kterou dostanete od úřadu práce – pak totiž přicházíte o nárok na podporu. Dále si dejte pozor na odchod z nabídnutého zaměstnání dříve než po půl roce bez závažného důvodu, pak byste se mohli opět na ÚP přihlásit až půl roku po vzniku pracovního poměru (pokud nastoupíte v lednu a odejdete v březnu, přihlásit se na ÚP můžete až v červnu).

Jak dlouho můžu pobírat podporu v nezaměstnanosti?

Podporu v nezaměstnanosti můžete čerpat:

  • 5 měsíců, pokud je vám méně než 50 let;
  • 8 měsíců, pokud je vám 50-55 let;
  • 11 měsíců, pokud je vám více než 56 let.

Pokud byste se na úřad práce dostali opakovaně, je důležité, aby mezi jednotlivými registracemi uplynuli alespoň tři měsíce. Tedy aby pracovní poměr po první registraci a čerpání podpory trval déle než tři měsíce a pak máte znovu nárok na celou podpůrčí dobu.

Jak tedy postupovat, pokud dojde k ukončení pracovního poměru?

  1. Kdy se mám registrovat?

Ideální je do 3 dnů od ukončení pracovního poměru. Pokud byste to nestihli, můžete přijít o několik dnů zaplaceného pojištění i podpory. V dnešní online době máte samozřejmě možnost registrovat se i online ale budete potřebovat buď datovou schránku nebo ověřený elektronický podpis. Pokud se rozhodnete na úřad dojít osobně, je tu zde výhoda, že již nemusíte na úřad podle svého trvalého bydliště, stačí zajít na jakýkoli ÚP v ČR.

  1. Co si mám vzít s sebou?

Bohužel vás nemine trocha papírování. Vše lze ale připravit dopředu v pohodlí domova, pokud tedy máte možnost si formuláře vytisknout.

Formuláře k vyplnění jsou dva: Žádost o zprostředkování zaměstnání a Žádost o podporu v nezaměstnanosti. K formulářům si připravte ještě zápočtový list od posledního zaměstnavatele a Potvrzení zaměstnavatele pro účely posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti. Pozor na situaci, kdy jste dostali odstupné, pak musíte odnést i Potvrzení zaměstnavatele o vyplacení odstupného a podpora vám začne běžet až po uplynutí měsíců, které pokrývalo přiznané odstupné. Dále si samozřejmě připravte občanský průkaz, doklad o skončení pracovního poměru, nejčastěji výpověď nebo dohodu o skončení pracovního poměru, zápočtový list, potvrzení o výši průměrného výdělku a evidenční list důchodového pojištění, měly by postačit kopie.

Po registraci vás úřad informuje a vysvětlí, jaký bude další postup. Běžně ale docházíte na konzultace s přiděleným pracovníkem a také dostáváte nabídky práce, na které byste měli reagovat a projevit o ně zájem. Pokud totiž budete odmítat, můžete přijít o nárok o podporu.

Přejeme vám mnoho štěstí, a naše rada na závěr – nebuďte ve stresu z toho, že máte jít na „pracák“, berte to naopak jako váš nárok, na který máte jako občan právo. Držíme palce!

Úřad práce – brožura – Krok za krokem (ke stažení PDF)